Stereotypes as sociocultural markers of individual speech behavior
Authors:
About authors
- Ural State University
Abstract
The article deals with speech-behavioral and mental stereotypes of plain speech culture. These stereotypes become a source of sociocultural knowledge and allow describing the mechanisms of speech interaction within the communicative-cultural space, as well as at the intersection of cultures. They are expressed verbally in culture as words-habits, ready-made speech formulas, behavioral clichés, chains of train of thought. Being a means of personal socialization, stereotypes mark a person's belonging to a certain type of speech culture, allow to model speech communication in different types of communicative situations.
References
- Котюрова М.П. Многоаспектность явлений стереотипности в научных текстах // Текст: стереотип и творчество: Межвузовский сборник научных трудов. Пермь, 1998.
- Крейдлин Г.Е. Кинесика // С.А.Григорьева, Н.В.Григорьев, Г.Е.Крейдлин. Словарь языка русских жестов. Москва-Вена, 2001.
- Нещименко Г.П К постановке проблемы «Язык как средство трансляции культуры» // Язык как средство трансляции культуры. М., 2000.
- Николаева Т.М. Речевые, коммуникативные и ментальные стереотипы: социолингвистическая дистрибуция // Язык как средство трансляции культуры. М., 2000.
- Степанов Ю.С. Константы: Словарь русской культуры. М., 2001.