Submit an Article
Become a reviewer
Vol 160 No 2
Pages:
110-112
Download volume:

Issues of teaching the culture of scientific writing

Authors:
V. M. Leichik
About authors
  • .S. Pushkin State Institute of Russian Language
Date submitted:
2004-07-26
Date accepted:
2004-08-22
Date published:
2005-02-01

Abstract

Theoretical and applied issues of teaching students the culture (cultural) of speech in different fields of science are discussed. Recommendations are given to prepare students for creative work in computereating oral and written scientific texts.

Go to volume 160

References

  1. Гойхман О.Я., Гончарова Л.М. Русский язык и культура речи: Метод. сборник для студентов специальности «Психология». М.: [Российский Новый Университет], 2001.; Русский язык и культура речи: Проект программы. Рек. УМО вузов РФ по педагогическому образованию для студентов негуманитарных вузов/ Научн. ред. проф. И.Г.Проскурякова. СПб: [Санкт-Петербургский горный институт им. Г.В.Плеханова], 2001.
  2. Культура русской речи: Учебник для вузов / Отв. ред. Л.К.Граудина и Е.Н.Ширяев. М.: НОРМА - ИНФРА. М, 1999.
  3. Лейчик В.М. Обучение культуре письменной научной речи / Вестник МАПРЯЛ, 2004. № 43.
  4. Русский язык и культура речи: Учебник / Под общей ред. В.И.Максимова. М.: Гардарики, 2002.; Русский язык и культура речи: Практикум / Под общей ред. В.И.Максимова. М.: Гардарики, 2002.
  5. Степанов Ю.С. Константы: Словарь русской культуры. Опыт исследования. М.: Школа, Языки русской культуры, 1997.
  6. Шелов С.Д. Теория терминоведения и терминологическая лексикография: соотношение в терминологической базе данных // Лексикология. Терминоведение. Стилистика: Сб. научн. трудов. М. Рязань: Пресса, 2003. С.179-185.

Similar articles

Rhetorical bases of genre forms of modern Russian language and literature lessons
2005 E. N. Proshletsov
The role of rhetorical knowledge in the system of postgraduate education of physicians
2005 N. N. Belokoneva, E. M. Bondarchuk, O. N. Melenteva
Andragogical aspects of work on speech image of a specialist
2005 V. G. Oreshkin
Asystemicity as a result of analogy and as a consequence of contamination
2005 R. S. Stoyanova
On some peculiarities of teaching rhetoric at a pedagogical university
2005 E. L. Pupysheva, V. A. Kostenko
Judicial rhetoric as a component of professional education of lawyers: to the question of objectives and teaching methods
2005 N. V. Oturgasheva