Mechanism of strategic competitive advantages for mining companies
- Saint Petersburg State Mining University
Abstract
Effective strategic management of mining companies is based on mechanisms of formation of the steady competitive advantage, realised by means of purposeful and co-ordinated strategy. The model of strategic management by competitiveness of the company is based on the resource concept, the theory of the value based management, the institutional theory, the theory of competitive advantages. Basic distinctions between the theory of positioning and the resource theory are shown. Importance of the account of the institutional restrictions creating artificial competitive advantages is proved. The approach to an estimation of efficiency of financially-investment strategy of the company is offered.
References
- Азоев Г.Л. Конкурентные преимущества фирмы / Г.Л.Азоев, А.П.Челенков. М., 2000.
- Ансофф И. Стратегическое управление. М., 1989.
- Варнавский В.Г. Партнерство государства и частного сектора. М., 2005.
- Катькало В.С. Эволюция теории стратегического управления. СПб, 2008.
- Лукьянов С.А. Об определении отраслевых барьеров входа как центральной динамической характеристики отрасли // Проблемы современной экономики. 2006. № 3/4.
- Пахомова Н.В. Экономика отраслевых рынков и политика государства / Н.В.Пахомова, К.К.Рихтер. М., 2009.
- Сергеев И.Б. Оценка стоимости минерально-сырьевых активов горной компании методом реальных опционов / И.Б.Сергеев, Т.В.Пономаренко // Проблемы современной экономики. 2010. № 4.
- Скобелев В.Л. Моделирование отношений обмена и конкуренции хозяйствующих субъектов: Теория согласования интересов. СПб, 2005.
- Barney J.B. Firm resources and sustainable competitive advantage //Journal of Management. 1991. Vol.17.