MUSEUMS OF SAINT-PETERSBURG MINING UNIVERSITY (RUSSIA) AND FREIBERG MINING ACADEMY (GERMANY) AS THE BASIS OF SCIENTIFIC AND EDUCATIONAL TOURISM CLUSTER
- 1 — St. Petersburg State University of Economics
- 2 — St. Petersburg State University of Economics
- 3 — Institute of Mineralogy, Freiberg Mining Academy
- 4 — Saint-Petersburg Mining University
Abstract
University museums are a group of educational museums of various specializations that are created to support the educational process, serve as a scientific research base for the academic teaching staff and students, and contribute to the knowledge development, transfer, and popularization. The foundation of the scientific and educational tourism cluster on the basis of the two world oldest mining museums and universities will make it possible to create a modern multifunctional structure with a high degree of interdisciplinarity. New forms of cluster interaction will include elements of various industries and fields of knowledge and guarantee not only economic benefits, but also fulfil an important role in the social relations development. The present stage of cluster development is focused on the creation of multifunctional structures characterized by the high interdisciplinary specialization. Special attention should be paid to a combination of the above-listed spheres, for example, the creation of a scientific and educational tourism cluster based on university museums.
References
- Бизнес и патриотизм: проблемы совместимости / А.В.Завражин, А.М.Герасимов, Ю.А.Давыдова и др. М.: Изд-во МЭСИ, 2014. 214 с.
- Гришин С.Ю. Формирование интегрированной системы управления туристской деятельностью в современных условиях // Теория и практика сервиса: экономика, социальная сфера технологии. 2014. № 1 (19). C. 131-140.
- Гришин С.Ю. Туристско-рекреационное проектирование / С.Ю.Гришин, А.С.Баранов, О.Н.Крюкова. СПб: Изд-во СПбГЭУ. 2014. 148 с.
- Казанин О.И. Горное образование в XXI веке: глобальные вызовы и перспективы / О.И.Казанин, К.Дребенштедт // Записки Горного института. 2017. Т. 225. C. 369-375.
- Карпова Г.А. Развитие туризма как конкурентное преимущество территории (на примере субъектов СЗФО) / Г.А.Карпова, Е.О.Валеева // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2015. № 1 (91). C. 44-51.
- Катунцов Е.В. Применение средств электронного обучения при подготовке специалистов в области информационных технологий для предприятий минерально-сырьевого комплекса / Е.В.Катунцов, Я.Култан, А.Б.Маховиков // Записки Горного института. 2017. Т. 226. C. 503-508.
- Кружалин В.И. Состояние российского туризма, проблемы и перспективы / В.И.Кружалин, К.В.Кружалин, Н.В.Шабалина // Вестник Национальной академии туризма. 2016. № 1. C. 10-13.
- Управление туристскими дестинациями на принципах кластеризации / Г.А.Карпова, С.Ю.Гришин, Е.В.Песоцкая, В.А.Ткачев. СПб: Изд-во СПбГЭУ. 2017. 153 с.
- Hirshchman A.O. A Propensity to Self-subversion / Harvard College. Cambridge, 1995. 430 p.
- Porter M.E. Clusters and the New Economics of competition // Harvard Business Review. 1998. № 76(6). Р. 77-90.
- Rosenfeld S.A. Bringing Business Clusters into the Mainstream of Economic Development // European Planning Studies. 1997. № 1, 5. P. 3-23.
- Solvell O. The Cluster Initiative Greenbook CIND, Uppsala University, ISC, Harvard Business School. TSI Global Con-ference. Gothenburg, 2012. 391 p.