Submit an Article
Become a reviewer
Vol 187
Pages:
217-220
Download volume:
RUS

At sources of the evolutionary theory of knowledge: К. Lorentz's concept

Authors:
I. G. Rebeshchenkova
About authors
  • Ph.D., Dr.Sci. professor Saint Petersburg State Mining Institute (Technical University)
Date submitted:
2009-09-17
Date accepted:
2009-11-19
Date published:
2010-03-01

Abstract

Globalization and informatisaton of the modern society, the successes of natural and humanistic sciences determine the higher attention to the evolution of the human knowledge. In the last time the evolutionary theory of knowledge is becoming of the one of intensive developing interdisciplinary direction in the several countries. One of the founder of this theory is Austrian scientist and philosopher K.Lorenz (1903-1989).

Keywords:
evolutionary theory of knowledge cognitive evolution K. Lorenz
Go to volume 187

References

  1. Кезин А.В. Современная эпистемология: натуралистический поворот / А.В.Кезин, Г.Фоллмер. Севастополь, 2004. 392 с.
  2. Меркулов И.П. Эпистемология (когнитивно-эволюционный подход). СПб, 2003. Т.1. 472 с.
  3. Поппер К. Объективное знание. Эволюционный подход. Пер. с англ. М., 2002. 381 с.
  4. Ребещенкова И.Г. Эволюция познания. Австро-германская традиция исследования в научно-философском контексте. СПб, 2004. 227 с.
  5. Фоллмер Г. Эволюционная теория познания. Врожденные структуры познания в контексте биологии, психологии, лингвистики, философии и теории науки. М., 1998. 202 с.
  6. Lorenz K., Kreuzer F. Leben ist Lernen. Von Immanuel Kant zu Konrad Lorenz.. Ein Gespräch über das Lebenswerk des Nobelpreisträgers. München, 1981. 103 s.
  7. Lorenz K. Kants Lehre von Apriorischen im Lichte gegenwärtiger Biologie // Blätter für Deutsche Philosophie. 1941. № 15. (В русск. пер.: Лоренц К. Кантовская концепция a priori в свете современной биологии // Эволюция. Язык. Познание. М., 2000. С.15-41); Лоренц К. Angeborenes Können und Erkennen in Tiereich // Orion. 1952. № 7. S.716-720; Лоренц К. Das Angeborene Erkennen // Natur und Volk. 1954. № 84. S.285-295; Лоренц К. Haben Tiere ein subjectives Erleben? // Jahrbuch 1963 Technischen Hochschule München / H.H.Meinke (Hrsg.). 1963. S.57-68; Lorenz K. Die Naturwissenschaft vom menschlichen Geiste // Mitteilungen d. Humboldt-Gesellschaft. 1973. № 5. S.117-127; Lorenz K. Die Rückseit des Spiegels. Versuch einer Naturgeschichte menschlichen Erkennens. München-Zürich, 1973 (В русск. пер.: Лоренц К. Оборотная сторона зеркала: Опыт естественной истории человеческого познания // Лоренц К. Оборотная сторона зеркала. С.244-463); Lorenz K.. Die Evolution des Denkens / K. Lorenz, F.M. Wuketits (Hrsg.). München, 1983; Kultur und Evolution // Verhaltensforschung in Österreich: Konrad Lorenz 80 Jahre / O.König (Hrsg.). Wien/Heidelberg, 1983. S.117-118; Lorenz K. Wege zur Evolutionären Erkenntnistheorie // Evolution, Ordnung und Erkenntnis: Rupert Riedl zum 60 Geburtstag am 22 Februar 1985 / J.A.Ott, G.P.Wagner & F.M.Wuketits (Hrsg.). Berlin, 1985; Lorenz K. Evolution und Apriori // Die Evolutionäre Erkenntnistheorie: Bedingungen-Lösungen-Kontroversen. S.13-18 (В русск. пер.: Лоренц К. Эволюция и априори // Вестн. Моск. ун-та. Сер.7. Философия. 1994. № 5. С.11-17, 19-28).
  8. Popper K, Lorenz K. Die Zukunft ist offen. Das Altenberger Gespräch. München-Zürich, 1985. 143 s.

Similar articles

Directional drilling in ice caps
2010 N. I. Vasiliev, P. G. Talalay, A. N. Dmitriev, S. V. Yankilevich, A. A. Prokazov, V. Ya. Lipenkov
One variant of boundary element method application to calculation of bearing pressure on conditions to coal and salt deposits
2010 L. A. Bespalov, A. P. Gospodarikov
Peculiarities of professional-oriented communication in english of students of geological specialities
2010 I. G. Gerasimova
Functional and stylistic, national and temporal features of modern scientific english text building
2010 S. A. Sveshnikova
Methodic aspects of development of students` creative abilities in humanity courses in technical universities
2010 O. E. Bespalova, O. N. Bondareva
Translation of the texts relevant to speciality as one of the important aspects of vocational education. Issues
2010 N. M. Karpenko