Linguo-cognitive parameters of lexem semantization
Authors:
About authors
- Saint Petersburg State University
Abstract
The article is devoted to one of the actual problems of vocabulary teaching – to the problem of lexeme semantization. It is proposed to supplement the common classification of lexeme semantization methods in consideration of the modern researches in sphere of the cognitive and psycholinguistics. At the moment there are no more than 10 common semantization methods. Their modifications may be increased up to 45 variants. It can help to form an individual knowledge of a foreign student that will correlate with knowledge of a native speaker.
References
- Акишина А.А. Учимся учить. Для преподавателей русского языка как иностранного / А.А.Акишина, О.Е.Каган. М., 2002.
- Залевская А.А. Введение в психолингвистику. М., 1999.
- Караулов Ю.Н. Лингвокультурное сознание русской языковой личности. Моделирование состояния и функционирования. / Ю.Н.Караулов, Ю.Н.Филиппович. М., 2009.
- Красных В.В. «Свой» среди «чужих»: миф или реальность? М., 2003.
- Лазарева О.А. Лингвометодический потенциал «элементарной единицы знания» в концепции Ю.Н.Караулова. // Научно-методический иллюстрированный журнал «Мир русского слова». 2010. № 1.
- Морковкин В.В. Идеографические словари. М., 1970.
- Практикум по методике преподавания иностранных языков / Под ред. К.И.Саломатина, С.Ф.Шатилова. М., 1985.
- Соловова Е.Н. Методика обучения иностранным языкам: базовый курс лекций: Пособие для студентов пед. вузов и учителей. М., 2005.
- Хрестоматия по методике преподавания русского языка как иностранного / Составители: Л.В.Московкин, А.Н.Щукин. М., 2010.