On enhancement of cooperation between universities for implementation of the program «Sustainable development–2030»
- 1 — Mongolian State University of Science and Technology
- 2 — Mining Institute of Mongolian State University of Science and Technology
Abstract
The article is focused on one of the pressing issues of our time – the international training of qualified personnel in higher education institutions with the aim of developing a stable economic system of the state, the main elements of which are interrelated stages of economic activity (exploration, prospecting, extraction, processing, and use of mineral resources). The question of the contribution and role of universities of different countries cooperating in the sphere of sustainable development of this sector is considered. The necessity of practical solution of this task for the implementation of UNESCO's program «Sustainable Development – 2030» is determined. In this relation, the concept of «sustainable development», its philosophical, scientific-theoretical and cultural aspects are considered, the special significance of the connection between the sustainable development of society and its individual fragments with modern education is emphasized. It is stated that education, in the context of sustainable development, should be anticipating, advancing and open. Given the current trends in higher education, it is possible to mention the work carried out by the Mining Institute of the Mongolian State University of Science and Technology in the direction of international cooperation.
References
- Введение в теорию устойчивого развития: Курс лекций / Отв. ред. Н.М.Мамедов. М.: Ступени, 2002. 238 с.
- Вебер А.Б. Устойчивое развитие / Глобалистика.: Энциклопедия. М.: Радуга, 2003. 1061 с.
- Данилов-Данильян В.И. Переход к устойчивому развитию как научная проблема // Наука и образование в интересах устойчивого развития. М.: МГАДА, 2006. С. 20-24.
- Данилов-Данильян В.И. Устойчивое развитие (теоретико-методологический анализ) // Экономика и математические методы.2003. Т. 39. № 2. С. 123-135.
- Костина Т.И. У истоков образования для устойчивого развития // Наука и образование в интересах устойчивого развития. М.: МГАДА, 2006. С. 7-10.
- Мамедов Н.М. Культура, экология, образование. М.: Изд-во РЭФиА. 1996. 51 с.
- Мамедов Н.М. Философские, научно-теоретические и культурологические предпосылки устойчивого развития // Наука и образование в интересах устойчивого развития. М.: МГАДА, 2006. С. 11-19.
- Маркович Д.Ж. Социально-экологический аспект устойчивого развития // Наука и образование в интересах устойчивого развития. М.: МГАДА, 2006. С. 33-37.
- Очирбат П. Образование для устойчивого развития Монголии / П.Очирбат, Б.Чинзориг // Горный информационно-аналитический бюллетень (специальный выпуск). 2008. № 1. С. 241-248.
- Очирбат П. Образование для устойчивого развития / П.Очирбат, Ш.Баясгалан, Б.Чинзориг. Улан-Батор, 2004.
- Очирбат П. Устойчивое развитие и прикладная экология. Улан-Батор, 2004.
- Фарелл Р.В. Образование для жизнеобеспечения // В.Фарелл, Д.Папагианнис // Энциклопедия систем жизнеобеспечения. Знания об устойчивом развитии. М.: Изд. Дом Магистр-Пресс, 2005. Т. 1. С. 686-707.
- Урсул А.Д. Концепция опережающего образования и устойчивое развитие // Наука и образование в интересах устойчивого развития. М.: МГАДА, 2006. С. 180-187.