Submit an Article
Become a reviewer
Vol 229
Pages:
50
Download volume:
RUS ENG

Research of heat generation indicators of gas engines

Authors:
O. N. Didmanidze1
A. S. Afanasev2
R. T. Khakimov3
About authors
  • 1 — Russian State Agrarian University K.A.Timiryazev
  • 2 — Saint-Petersburg Mining University
  • 3 — Saint-Petersburg State Agrarian University
Date submitted:
2017-09-10
Date accepted:
2017-11-10
Date published:
2018-02-25

Abstract

A comprehensive strategy for reviving the production of mining industry equipment and ensuring its competitiveness includes the wide use of gas engines for various purposes. Experimental studies of the working cycle of a gas engine are one of the main tasks in determining the heat generation characteristics. To this end, indicator charts were recorded in various modes, which were subjected to analysis in order to determine the key parameters characterizing intra-cylinder processes. According to the experimental program, the maximum cycle pressure, the rate of pressure build-up, the heat generation characteristic, the first heat generation phase, the duration of the second combustion phase, and the effect of the ignition advance angle for the ignition period were determined. The results of an experimental study of the influence of gas engine working process with allowance for the change in the ignition advance angle for the ignition period are described and the parameters of the maximum cycle pressure, the rate of pressure build-up, and the heat generation characteristics are determined. In the processing of data, integral charts are constructed, the working cycle parameters are calculated, and the dynamics of the engine heat generation is determined. 

10.25515/pmi.2018.1.50
Go to volume 229

References

  1. Афанасьев А.С. Влияние режимов использования дизеля на дымность отработавших газов / А.С.Афанасьев, Р.Т.Хакимов, С.М.Загорский // Технико-технологические проблемы сервиса. 2014. № 2 (28). С. 56-58.
  2. Афанасьев А.С. Моделирование процессов энергопреобразования дизельных двигателей / А.С.Афанасьев, А.А.Третьяков // Записки Горного института. 2016. Т. 222. С. 839-844.
  3. Афанасьев А.С. Обоснование режимов оценки экологической безопасности дизелей автомобильной техники / А.С.Афанасьев, Р.Т.Хакимов, С.М.Загорский // Вестник Таджикского технологического университета. 2015. № 3 (31). С. 225-227.
  4. Асланян Г.С. Программа расчета состава, термодинамических и переносных свойств многокомпонентных химически реагирующих гетерогенных систем / Г.С.Асланян, П.П.Иванов, С.С.Мунвез. Препринт ИВТАН. № 2-374. М.: ИВТАН, 1994. 54 с.
  5. Дидманидзе О.В. Энергетические установки автомобиля нового поколения / О.В.Дидманидзе, С.А.Иванов, С.В.Козлов // Приводная техника. 2014. № 4. С. 36-53.
  6. Долганов К.Е. Система питания и регулирования для переоборудования дизелей в газодизели / К.Е.Долганов, А.А.Лисовал, Ю.И.Колесник // Двигателестроение. 1995. № 2. С. 6-10.
  7. Жоу Д. Расширенная необратимая термодинамика / Д.Жоу, Х.Касас-Баскес, Дж.Лебон. М. – Ижевск: НИЦ «Регу-лярная и хоатическая динамика», Институт компьютерных исследований, 2006. 528 с.
  8. Зайченко В.М. Пиролиз на углеродных матрицах / В.М.Зайченко, И.Л.Майков. М.: ООО «Издательский дом Недра», 2014. 235 с.
  9. Интервью с генеральным директором НП «Горнопромышленники России» А.П.Вержанским // Горная промышлен-ность. 2017. № 6 (136). С. 30.
  10. Иссерлин А.С. Основы сжигания газового топлива: Справочное руководство. Л.: Недра, 1980. 263 с.
  11. Кочинев Ю.Ю. Техника и планирование эксперимента / Ю.Ю.Кочинев, В.А.Серебренников. Л.: ЛПИ, 1986. 70 с.
  12. Лойцянский Л.Г. Механика жидкости и газа: Учеб. для вузов. 7-е изд. М.: Дрофа, 2003. 840 с.
  13. Майков И.Л. Математическое моделирование. Гидродинамика. Химическая кинетика. LAP LAMBERT Academic Publishing GmbH & Co. KG, 2011. 215 с.
  14. Математическое моделирование гидродинамики и теплообмена в движущихся жидкостях: Монография / И.В.Кудинов, В.А.Кудинов, А.В.Еремин, С.В.Колосенков; под. ред. Э.М.Карташова. СПб: Лань, 2015. 208 с.
  15. Михеев В.П. Газовое топливо и его сжигание. Л.: Недра, 1966. 327 с.
  16. Николаенко А.В. Математическое моделирование и расчет рабочего процесса газовой модификации дизеля // А.В.Николаенко, Р.Т.Хакимов // Улучшение эксплуатационных показателей двигателей, тракторов и автомобилей: Сб. науч. тр. междунар. науч.-техн. конф. СПб: СПбГАУ, 2006. С. 363-387.
  17. Николаенко А.В. Энергетические установки и машины. Двигатели внутреннего сгорания: Учеб. пособие / А.В.Николаенко, В.С.Шкрабак. СПб: СПбГАУ, 2004. 438 с.
  18. Прибытков И.А. Теоретические основы теплотехники / И.А.Прибытков, И.А.Левицкий. М.: Академия, 2004. 464 с.
  19. Русинов Р.В. Двигатели автомобилей и тракторов. Устройство и расчет систем двигателей. СПб: СПбГТУ, 1998. 120 с.
  20. Хакимов P.Т. Влияние характеристик выгорания на показатели рабочего цикла газового двигателя при использова-нии электронной системы управления // Грузовик. 2008. № 4. С. 27-29.
  21. Цой П.В. Системные методы расчета краевых задач тепломассопереноса. М.: Изд-во МЭИ, 2005. 568 с.
  22. Шашков А.Г. Волновые явления теплопроводности: системно-структурный подход / А.Г.Шашков, В.А.Бубнов, С.Ю.Яновский; 2-е изд., доп. М.: Едиториал УРСС, 2004. 296 с.
  23. Liss W.E. Natural Gas as a Stationary Engine and Vehicular Fuel / W.E.Liss, W.H.Thrasher. SAE Technical Paper 912364. v. SP-888, 1991. URL:https://doi.org/104271/912364 (date of access 5.05.2017).
  24. Strategic assessment aspect of vehicles' technical condition influence upon the ecosystem in regions / R.Khakimov, S.Shirokov, A.Zykin, E.Vetrova. // Transportation Research Procedia 12th International Conference «Organization and Traffic Safety Management in Large Cities», SPbOTSIC-2016. 2017. P. 295-300.
  25. Study on Performance and Exhaust Gas Characteristics of Directly Injected CNG Engine / W.Lee, Doo-Sung Baik, T.Rogers, P.Petersen // International Journal of Bio-Science and Bio-Technology. 2014. Vol. 6. N 2. P.179-186.
  26. Weaver С.S. Dual Fuel Natural Gas/Diesel Engines: Technology, Performance, and Emissions / С.S.Weaver, S.H.Turner. SAE Paper Number 940548, 1994. URL:https://doi.org/104271/940548 (date of access 5.05.2017).

Similar articles

Providing energy decoupling of electric drive and electric grids for industrial electrical installations
2018 B. Yu. Vasilev, V. A. Shpenst, O. V. Kalashnikov, G. N. Ulyanov
On enhancement of cooperation between universities for implementation of the program «Sustainable development–2030»
2018 P. Ochirbat, B. Chinzorig
Substantiation of strength of the filling mass by taking a blast effect into account for the room-and-pillar methods
2018 E. T. Voronov, V. N. Tyupin
Simulation of operation of pneumatic compensator with quasi-zero stiffness in the electric centrifugal submersible pump unit
2018 A. N. Zotov, K. R. Urazakov, E. B. Dumler
Collaborative interpretation of the data obtained by resistivity and ground penetrating radar methods for assessing the permeability of sandy clay soils
2018 D. A. Lalomov, V. V. Glazunov
Development of sensorless vector control system for permanent magnet synchronous motor in Matlab Simulink
2018 V. Ya. Frolov, R. I. Zhiliglotov