The determination of the volume stress-strain conditions of the soil massif in the face area of the tunnel in conditions of drafting with using of contledge of the face
- 1 — Saint Petersburg State Mining Institute (Technical University)
- 2 — Saint Petersburg State Mining Institute (Technical University)
Abstract
In this learned article the analysis of reinforcing effect, which appears during the process of the drilling of tunnels with using of contledge of the face which applied in tunnel boring machines, is adduced. By applying of the finite-elements method the family of graphical relations, which reflects the processes of the development of displacements, is approached. For the reason of analysis of these relations the optimal value of contledge of the face if maximum permissible displacements of the earth surface are known have been suggested. The influence of the main strength characteristics of Couloumb – Mohrs’s theory of strength on stability of the face of the tunnel and the necessary value of contledge of the tunnel’s face are defined.
References
- Выбор тоннелепроходческих механизированных комплексов с активным пригрузом забоя при строительстве тоннелей в сложных инженерно-геологических и градостроительных условиях. М.: ООО «ТА Инжиниринг», 2004. 94 c.
- Гарбер В.А. Пространственное моделирование при строительстве транспортных тоннелей / В.А.Гарбер, А.А.Кашко, Д.В.Панфилов // Метро и тоннели. 2004. № 5. С.46-48.
- Исследование пространственного напряженно-деформированного состояния обделки наклонного хода станции метрополитена глубокого заложения / А.Г.Про-тосеня, М.А.Карасев, Н.А.Беляков, И.К.Супрун // Труды 8-й Научно-практической конференции «Освоение минеральных ресурсов Севера: проблемы и решения». Том 1. Воркута, 2010. С.133-137.
- Козин Е.Г. Исследование процесса сдвижения земной поверхности на участке между станциями «Лесная» и «Площадь Мужества» в Санкт-Петербурге / Е.Г.Козин, Б.М.Савков, В.П.Хуцкий // Метро и тоннели. 2006. № 4. С.32-35.