Submit an Article
Become a reviewer
Vol 196
Pages:
94
Download volume:
RUS

Prediction of spatial stress-strain soil mass state tunneling technology with kentledge оf the working face

Authors:
I. K. Suprun
About authors
  • Saint Petersburg State Mining University
Date submitted:
2011-08-15
Date accepted:
2011-10-04
Date published:
2012-05-22

Abstract

In this article the analysis of reinforcing effect, which appears during the process of the drilling of tunnels with using of contledge of the face which applied in Tunnel Boring Machines (TBM), is adduced. By applying of the finite-elements method the family of graphical relations, which  reflects the processes of the development of displacements, is approached. The influence  of the main strength characteristics of Couloumb-Mohrs’s theory of strength on  stability of the face of the tunnel and the necessary value of contledge of the tunnel’s face are defined.

Go to volume 196

References

  1. Выбор тоннелепроходческих механизированных комплексов с активным пригрузом забоя при строительстве тоннелей в сложных инженерно-геологических и градостроительных условиях. М., 2004. 94 c.
  2. Гарбер В.А. Пространственное моделирование при строительстве транспортных тоннелей / В.А.Гарбер, А.А.Кашко, Д.В.Панфилов // Метро и тоннели. 2004. № 5. С.46-48.
  3. Исследование пространственного напряженно- деформированного состояния обделки наклонного ходастанции метрополитена глубокого заложения / А.Г.Протосеня, М.А.Карасев, Н.А.Беляков, И.К.Супрун // Труды 8-й научно-практической конференции «Освоение минеральных ресурсов Севера: проблемы и решения». Воркута, 2010. Т.1. С.133-137.
  4. Протосеня А.Г. Определение пространственного напряженно-деформированного состояния слабого грунтового массива в призабойной части при проходке тоннеля с использованием пригруза забоя / А.Г.Протосеня, Н.А.Беляков // Записки Горного института. 2011. Т.190. С.149-157.
  5. Козин Е.Г. Исследование процесса сдвижения земной поверхности на участке между станциями «Лес ная» и «Площадь Мужества» в Санкт-Петербурге / Е.Г.Козин, Б.М.Савков, В.П.Хуцкий // Метро и тоннели. 2006. № 4. С.32-35.

Similar articles

The software for the control of capacitance structures parameters on the basis of electrostatic field power action use
2012 T. R. Akchurin, N. S. Pshchelko, V. V. Buevich
Definition of parameters of vectors of magnetic flux in electric drives with the vector control
2012 V. V. Alekseev, V. I. Vershinin, B. Yu. Vasilev
Study start-up of synchronous drives oil and gas industry
2012 B. N. Abramovich, D. A. Ustinov, I. G. Plotnikov, A. V, Turysheva
Two approaches to reception surface nano-structured metals: solid-state hydride synthesis and adsorptive modifying
2012 A. G. Syrkov, L. A. Zhurenkova, V. F. Tufrikova, I. V. Pantyushin
Typomorfic features of the zircon from Verchneurmijsky granite massif (Priamurye)
2012 M. M. Machevariani, V. I. Alekseev
The algorithm of numerical solution the non-linear boundary value problems of geomechanics
2012 A. P. Gospodarikov, M. A. Zatsepin, A. V. Meleshko