History and philosophy of science in technical and mining-geological education in modern Russia
- Saint-Petersburg Mining University
Abstract
The paper describes the manner to teach history and philosophy of technical sciences in today’s Russia. The conventional concept of philosophy of science is examined, in particular, in its application to technical sciences. Didactic peculiarities of the history and philosophy of science course as it is taught in Russia to PhD students, within an example of academician V.S. Stepin’s manuals, are analyzed. Concepts of the role philosophical courses play to enrich students’ scholarly training are discussed. It is underlined that the didactics based upon the belief into the rationality of the whole «world system» and into the right way in understanding its «foundations» is still preserved everywhere. It is important for philosophers to deal with describing and studying contexts which are not taken into account by disciplinary paradigms. Three levels, on which student and PhD students meet philosophy, form a unity. Collaboration and intellectual exchanges between teachers and students on the two highest levels can be turned into an abundant source of the essential information for teachers.
References
- Артемьева Т.В. Христиан Вольф и русское вольфианство / Т.В.Артемьева, М.И.Микешин // Философские науки. 1990. № 1. С.64-74.
- История и философия науки: Учебник для вузов / Ред. А.С.Мамзин и Е.Ю.Сиверцев. М.: Юрайт, 2014. 360 с.
- Микешин М.И. Наука как метафора // Вестник Ленинградского государственного университета имени А.С.Пушкина. 2014. № 1. Т.2. Философия. С.177-190.
- Микешин М.И. Обоснование необходимости курсов философии в американских технических вузах // Записки Горного института. 2010. Т.187. С.190-193.
- Микешин М.И. Постсоветская «метанаука» // Записки Горного института. 2011. Т.193. С.281-283.
- Пакуляк С.З. История науки с философской точки зрения: кому она нужна / С.З.Пакуляк, В.Г.Горохов // Выс-шее образование в России. 2013. № 5. С.154-156.
- Серебрякова Ю.В. Обучение философии в техническом вузе: диалог с текстом // Ярославский педагогический вестник. 2011. № 4. Т.2 (Психолого-педагогические науки). С.210-213.
- Степин В.С. Философия науки и техники / В.С.Степин, В.Г.Горохов, М.А.Розов. М.: Гардарики, 1999. 400 с.
- Степин В.С. История и философия науки. Учебник. М.: Трикста, Академический Проект, 2011. 423 с.
- Степин В.С. Научная рациональность в техногенной культуре: типы и историческая эволюция // Вопросы философии. 2012. № 5. С.18-25.
- Степин В.С. Философия и методология науки. М.: Академический Проект, Альма Матер, 2015. 720 с.
- Степин В.С. Философия науки. Общие проблемы: Учебник для аспирантов и соискателей ученой степени кандидата наук. М.: Гардарики, 2006. 384 с.
- Pitt J.C. Doing Philosophy of Technology: Essays in a Pragmatist Spirit. Dordrecht: Springer, 2011. 220 p.
- Shapin S. Never Pure: Historical Studies of Science as if It Was Produced by People with Bodies, Situated in Time, Space, Culture, and Society, and Struggling for Credibility and Authority. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2010. 568 p.
- The Handbook of Science and Technology Studies / Editors: E.J.Hackett, O.Amsterdamska, M.Lynch, J.Wajcman. Cambridge (Mass.): The MIT Press, 2008. 1065 p.