The engineering geological control of underground transport tunnels exploitation reliability in Saint Petersburg
- 1 — Saint Petersburg State Mining Institute (Technical University)
- 2 — Saint Petersburg State Mining Institute (Technical University)
Abstract
The natural and technogenic factors effect on exploitation reliability of subway tunnels located in Upper Vendian clays are analyzed. It is noted what the fractured clays has been studied during the exploring of the first metropolitan lines. It is emphasized what the intensity of clay fracturing increases in thalweg zones of paleo-valleys within the bounds of which the quantity of underground water leakages in tunnels increases. The hydrodynamic and hydrochemistry conditions of Vendian high head horizon (lied under clays) influence on deformation and destruction of tunnels lining are investigated. The reduction of clays shear strength parameters under the interaction of clays and liquid phases is experimentally studied. The water extracts chemical composition of disintegrated construction materials and sinter forms are resulted. The important role of biocorroion in constructional and waterproof materials (included bitumen) disintegration is shown. The protection methods of tunnels constructions from biocorrosion are recommended.
References
- Дашко Р.Э. Инженерно-геологические особенности коренных глин Санкт-Петербурга как среды для размещения подземных сооружений / Р.Э.Дашко, А.А.Еремеева // Инженерно-геологические проблемы урбанизированных территорий: Материалы Международного симпозиума. Том 2. Екатеринбург: Изд-во «АКВА-ПРЕСС», 2001. С.675-681.
- Дашко Р.Э. Влияние газогенерации в четвертичных отложениях Санкт-Петербурга на условия эксплуатации перегонных тоннелей метрополитена / Р.Э.Дашко, П.В.Котюков, Е.Ю.Шатская // Сергеевские чтения: Материалы годичной сессии Научного совета РАН по проблемам геоэкологии, инженерной геологии и гидрогеологии. Вып.10 / ГЕОС. М., 2008. С.208-213.
- Кремнева Р.Н. Инженерно-геологические и гидрогеологические условия сооружения Ленинградского метрополитена. // Вопросы инженерной геологии Ленинградского экономического района / Трест «Оргтехстрой». Л., 1960. С.99-108.