Application of electronic learning tools for training of specialists in the field of information technologies for enterprises of mineral resources sector
- 1 — Saint-Petersburg Mining University
- 2 — University of Economics
- 3 — Saint-Petersburg Mining University
Abstract
The article shows the advantages of using modern electronic learning tools in the training of specialists for the mineral and raw materials complex and considers the basic principles of organizing training using these tools. The experience of using electronic learning tools using foreign teaching materials and involving foreign professors is described. A special attention is given to the electronic learning environment of the Cisco Networking Academy – Cisco NetAcad. The experience of teaching at the Networking Academy of the Saint-Petersburg Mining University is described. Details are given to modern virtual environments for laboratory work, such as Cisco Packet Tracer, GNS3 and Emulated Virtual Environment. The experience of using electronic learning technologies at the University of Economics of Bratislava is considered. It actively cooperates with a number of universities of other countries, such as the University of International Business (Almaty), the Eurasian National University named after LN Gumilyov (Astana) and the Institute of Social and Humanitarian Knowledge (Kazan).
References
- Катунцов Е.В. NetAcad – система электронного обучения Сетевой академии Cisco / Е.В.Катунцов, А.Б.Маховиков // Сборник научных трудов III Международной научно-методической конференции «Современные образовательные технологии в преподавании естественно-научных и гуманитарных дисциплин» / Санкт-Петербургский горный университет. СПб, 2016. С. 289-293.
- Катунцов Е.В. Сравнение виртуальных сред для проведения лабораторных работ по сетевым технологиям / Сборник научных трудов III Международной научно-методической конференции «Современные образовательные технологии в пре-подавании естественно-научных и гуманитарных дисциплин» / Санкт-Петербургский горный университет. СПб, 2016. С. 284-289.
- Култан Я. Использование видеоконференций при организации обучения на русском языке в Экономическом уни-верситете в Братиславе // Модернизация казахстанской экономики: актуальные проблемы посткризисного развития: Сборник материалов XIV международной научно-практической конференции. Алматы: Университет международного бизнеса, 2010. С. 16-21.
- Маховиков А.Б. Применение систем интернет-конференций как способ повышения эффективности управления гор-ным производством // Записки Горного института. 2011. Т. 191. С. 262-266.
- Методы решения некоторых проблем, возникающих при разработке систем интернет-конференций / А.Б.Маховиков, К.В.Столяров, А.В.Стрельникова, М.А.Чернов // Записки Горного института. 2011. Т. 193. С. 321-325.
- Alves G.R. Large and small scale networks of remote labs: a survey. Advances on Remote Laboratories and E-learning Ex-periences / University of Deusto. Bilbao, 2007. P. 15-34.
- Kultan J. Информационные технологии – объект, средство и инструмент обучения / J.Kultan, M.Serik, A.Alzhanov // Information technology applications. 2012. Vol. 1. P. 55-69.
- Lustigová Z. A New Virtual and Remote Experimental Environment for Teaching and Learning Science / Z.Lustigová, F.Lusting. Berlin: Springer, 2009. P. 75-84.
- Machovikov A. Use of Hidden Markov models for evaluation of Russian digits pronunciation by the foreigners / A.Machovikov, I.Machovikova // Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics). 1999. № 1692. P. 152-155.
- Ma J. Hands-On, simulated, and remote laboratories: A comparative literature review / J.Ma, J.V.Nickerson // ACM Com-puting Surveys. 2006. Vol. 38. № 3. P. 1-24.