Estimation of mining and chemical enterprises' strategic competitiveness by value-based management
- 1 — Saint Petersburg State Mining Institute (Technical University)
- 2 — Saint Petersburg State Mining Institute (Technical University)
Abstract
The concept of a company's market value management based on correlation between the systems of financial and strategic management forms the system of integrated indicators of the enterprise activity efficiency. It is shown that a company's market value can act as an indicator of its strategic competitiveness. Essence, factors and principles of company's market value management are defined. The author's classification of methods and models of mining enterprises' value estimation is offered. The methodic approach to mining and chemical enterprises' value estimation is based and applied, the join-stock companies' «Sylvinite», «Uralkali», «Apatit» value estimations were obtained on the basis of the modified Edwards-Bell-Ohlson model.
References
- Волков Д.Л. Управление ценностью: показатели и модели оценки // Российский журнал менеджмента. 2005. Т.3. № 4.
- Гусев А.А. Концепция EVA и оценка эффективности деятельности компании // Финансовый менеджмент. 2005. № 1.
- Ивашковская И.В. Моделирование стоимости компании. Стратегическая ответственность советов директоров. М., 2009.
- Коупленд Т. Как достичь превосходства в управлении стоимостью компании / Т.Коупленд, А.Долгофф. М., 2009.
- Пономаренко Т.В. Применение концепции ценностно-ориентированного менеджмента к оценке стоимости ОАО «Апатит» / Т.В.Пономаренко, Е.В.Шевченко // Финансовые проблемы РФ и пути их решения: теория и практика: Сб. науч. трудов 11-й Междунар. науч.-практ. конф. СПб, 2010.
- Рассказова А.Н. Финансовые аспекты корпоративного управления. Расчет добавленной стоимости собственного капитала // Финансовый менеджмент. 2002. № 5.
- Ружанская Л. Факторы повышения рыночной стоимости уральских компаний: проблемы практики и политики / Л.Ружанская, Дм.Крутиков. М., 2006.
- Теплова Т.В. Инвестиционные рычаги максимизации стоимости компании. М., 2007.
- Федотова М.А. Современные модели и методы оценки стоимости бизнеса / М.А.Федотова, Т.В.Тазихина // Аудиторские ведомости. 2006. № 1. http://www.for-expert.ru
- Феррис К. Оценка стоимости компании: как избежать ошибок при приобретении / К.Феррис, Б.П.Пешеро. М., 2005.