Submit an Article
Become a reviewer
Vol 191
Pages:
279
Download volume:
RUS

Estimation of mining and chemical enterprises' strategic competitiveness by value-based management

Authors:
T. V. Ponomarenko1
T. R. Kosovtseva2
About authors
  • 1 — Saint Petersburg State Mining Institute (Technical University)
  • 2 — Saint Petersburg State Mining Institute (Technical University)
Date submitted:
2010-09-02
Date accepted:
2010-11-28
Date published:
2011-05-03

Abstract

The concept of a company's market value management based on correlation between the systems of financial and strategic management forms the system of integrated indicators of the enterprise activity efficiency. It is shown that a company's market value can act as an indicator of its strategic competitiveness. Essence, factors and principles of company's market value management are defined. The author's classification of methods and models of mining enterprises' value estimation is offered. The methodic approach to mining and chemical enterprises' value estimation is based and applied, the join-stock companies' «Sylvinite», «Uralkali», «Apatit» value estimations were obtained on the basis of the modified Edwards-Bell-Ohlson model.

Go to volume 191

References

  1. Волков Д.Л. Управление ценностью: показатели и модели оценки // Российский журнал менеджмента. 2005. Т.3. № 4.
  2. Гусев А.А. Концепция EVA и оценка эффективности деятельности компании // Финансовый менеджмент. 2005. № 1.
  3. Ивашковская И.В. Моделирование стоимости компании. Стратегическая ответственность советов директоров. М., 2009.
  4. Коупленд Т. Как достичь превосходства в управлении стоимостью компании / Т.Коупленд, А.Долгофф. М., 2009.
  5. Пономаренко Т.В. Применение концепции ценностно-ориентированного менеджмента к оценке стоимости ОАО «Апатит» / Т.В.Пономаренко, Е.В.Шевченко // Финансовые проблемы РФ и пути их решения: теория и практика: Сб. науч. трудов 11-й Междунар. науч.-практ. конф. СПб, 2010.
  6. Рассказова А.Н. Финансовые аспекты корпоративного управления. Расчет добавленной стоимости собственного капитала // Финансовый менеджмент. 2002. № 5.
  7. Ружанская Л. Факторы повышения рыночной стоимости уральских компаний: проблемы практики и политики / Л.Ружанская, Дм.Крутиков. М., 2006.
  8. Теплова Т.В. Инвестиционные рычаги максимизации стоимости компании. М., 2007.
  9. Федотова М.А. Современные модели и методы оценки стоимости бизнеса / М.А.Федотова, Т.В.Тазихина // Аудиторские ведомости. 2006. № 1. http://www.for-expert.ru
  10. Феррис К. Оценка стоимости компании: как избежать ошибок при приобретении / К.Феррис, Б.П.Пешеро. М., 2005.

Similar articles

The mining company as system of social and economic interests managing subjects
2011 N. Yu. Kirsanova
Role and value of IT-competence of teachers
2011 N. I. Sattarova, G. A. Prudinskii
Principles and prerequisites of forming oil and gas cluster in development of Shtokman gas-condensate field
2011 A. E. Cherepovitsyn, A. N. Sultani
Effect of ownership transformations in the russian economy on formation of a national model of public corporation management
2011 S. A. Tertyshnyi
Economic efficiency assessment of gas potential of hydro-carbon mining centers in Eastern Siberia
2011 D. M. Metkin
Problems and perspectives of oil-gas complex products export delivery development
2011 Yu. N. Vasilev